zaterdag 28 mei 2016

[MERKEN] Zij maakten het zonder reclame!

Het lijkt bijna onmogelijk, maar toch zijn er  merken die het zonder reclamebudget weten te flikken om ontzettend populair te worden. Een bekend voorbeeld hiervan is Jupiler. Het Belgische biertje is ontzettend geliefd in ons kikkerlandje, met name 'onder de rivieren', zoals dat zo mooi heet. Maar toch kregen ze dit voor elkaar zonder echt reclame te maken. Je zou bijna kunnen zeggen dat ze letterlijk aan kwamen waaien.
Tegenwoordig zien we wel steeds vaker o.a. Jupiler commercials op tv verschijnen. Met hun bekende 'Mannen weten waarom' slogan, (stiekem lees je hem nu in het Belgisch, omdat je gewoon al weet hoe deze uitgesproken wordt, of niet?!) proberen ze ook de rest van Nederland om te krijgen. Daarnaast sponsoren ze sinds 2006 de Jupiler League in het voetbal. Op de website valt te lezen dat de verkoop de afgelopen jaren met maar liefst 300% steeg en dat het momenteel het snelst groeiende biermerk is.
Je kunt natuurlijk ook lekker creatief aan de slag gaan met bierkratten... Bron: www.straatjutten.nl
Maar hoe komt dat dan? Een echte verklaring voor het plotselinge succes van het biermerk lijkt er niet te zijn. AB/InBev geeft als verklaring dat het merk mannelijkheid uitstraalt, gekeken naar de slogan, de stier in het logo en de niet-stapelbare, ribbelglazen.

Maar misschien was het ook wel puur toeval. Hadden ze het geluk dat Nederlanders wel eens in België komen en daar kennis maakten met het pilsje. Soms heeft een merk gewoon geen reclame nodig, en is het juist dat simpele en spontane dat een merk groot maakt. Waarderen we iets omdat het niet elk reclameblok op onze tv verschijnt. Omdat we er door aangetrokken voelen, of omdat het gewoon simpelweg héél lekker is.


Een heel ander drankje, maar misschien wel net zo populair, is Healthy People. Overigens bestond Jupiler al tientallen jaar toen het populair in Nederland werd, Healthy People is daarentegen helemaal nieuw. Binnen enkele jaren was het sapmerk ontzettend populair in Nederland, en stond het te pronken in de schappen tussen Appelsientje en CoolBest. Zonder enig budget voor marketing wisten zij razend populair te worden.
Hoe kan dat dan? Arjanneke Teeuw, eigenaresse en bedenkster van het sapje met supervruchten, wijdt het succes vooral aan de mond-tot-mondreclame. Ook is haar doel dat consumenten zelf het merk ontdekken, en het natuurlijk daarna aanbevelen aan anderen. En dat lijkt dus te werken, want het kent een enorme populariteit. Inmiddels hebben Coolbest en Appelsientje het product ook nagemaakt.

Zo zie je maar weer, sommige producten of merken zijn zó goed van zichzelf, dat zij zelfs zonder marketing ontzettend populair kunnen worden. Toch komt dit maar zelden voor. Het is dus belangrijk dat je, voordat je een product of merk uitbrengt, een goede marketing- en communicatiestrategie hebt.



Bronnen:
  • Wikipedia, Jupiler. Geraadpleegd op 28 mei 2016, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Jupiler
  • Healthy People. Geraadpleegd op 28 mei 2016, van http://www.healthypeople.nl/
  • Marketing Online, Succes zonder reclame. Geraadpleegd op 28 mei 2016, van http://www.marketingonline.nl/bericht/succes-zonder-reclame

Geen opmerkingen:

Een reactie posten