woensdag 1 juni 2016

[INFORMATIEF] Mensen als merk deel 2


In mijn vorige blog had ik het over meneer Kanye West, hoe hij zichzelf als merk neerzet en hoe de marketingwereld daar best nog wel een lesje van kan leren. Maar hoe doe je dat dan precies? Hoe werkt Personal Branding, zoals dit ook wel wordt genoemd? Geen nood, gewoon lekker doorlezen want ik leg jullie alles uit!

Jezelf als een merk neerzetten, dat is Personal Branding. En daarbij ga je uit van de regels die voor producten en bedrijven een stimulerend effect op de verkoop en marktwaarde hebben. Je gaat jezelf proberen te verkopen, waarbij je jezelf onderscheid van anderen. Door middel van Personal Branding vergroot je de kans op naamsbekendheid, onthouden mensen beter wie je bent en wat je doet en het geeft bovendien focus aan je professionele ontwikkeling.
Lekker interessant allemaal, maar hoe doe je dat dan precies, van jezelf een merk maken? Je kunt beginnen met het maken van een lijstje, waarbij je antwoord geeft op de volgende punten:
  • Waar wil je als professional voor gaan?
  • Hoe ziet jouw personal brand eruit?
  • Wat  maakt jou uniek, wat zijn je talenten?
  • Welke kansen zijn er in de markt?
  • Wanneer ben je in jouw ogen succesvol?
Het is belangrijk om niet alleen jezelf deze vragen te stellen, maar ook anderen om advies te vragen. Zo kom je misschien wel op nieuwe inzichten en krijg je een kant van jezelf te zien die je misschien nog niet eerder gezien hebt. Laat hierbij zowel mensen uit zakelijke- als privéomgeving meedenken.
Verder kun je ook nog gebruik maken van een mindmap waarin je jezelf centraal stelt. Vul deze aan met kwaliteiten, kenmerken en eigenschappen die bij je passen.
Zorg er verder voor dat je zichtbaar bent voor anderen, zowel online als offline. Meld je aan bij verschillende sociale media, die aansluiten op jouw interesses en vakgebied en waarmee jij denkt je beoogde doelgroep zo goed mogelijk te bereiken. Ook kun je een website aanmaken of bijvoorbeeld folders of visitekaartjes laten drukken.

En wat misschien nog wel het belangrijkste is, is dat wanneer je eenmaal aan de gang gaat, het van belang is dat je ook door blijft zetten. Personal Branding is voor een langere tijd bedoelt. Kom je bepaalde punten tegen die niet kloppen of bij je passen? Dan pas je deze aan. Belangrijk is wel dat je altijd bij je kernwoorden blijft, zodat niet je gehele 'merk' ineens verandert.
Uiteindelijk zal de volhouder winnen!

Bronnen:
  • Managementsite, Personal Branding. Geraadpleegd op 1 juni 2016, van https://www.managementsite.nl/kennisbank/personal-branding
  • Mijn Online Identiteit, Personal Branding. Geraadpleegd op 1 juni 2016, van http://www.mijnonlineidentiteit.nl/personal-branding/ 
  • Mijn Online Identiteit, Stappenplan Personal Branding. Geraadpleegd op 1 juni 2016, van http://www.mijnonlineidentiteit.nl/stappenplan-personal-branding-pb/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten