
Morgenavond is het zo ver, de Beste Social Awards worden weer uitgereikt. Elk jaar worden er in verschillende categorieën merken genomineerd die in het afgelopen jaar opvallend waren. En dan uiteraard opvallend op de sociale media. Allemaal net iets leuker en spannender dan dat afgezaagde Eurovisie Songfesival. Én helemaal mijn ding, want ik ben dol op bedrijven en merken die social media goed inzetten. Het is immers een medium dat steeds vaker en meer wordt gebruikt door consumenten, en waarmee je een enorm grote doelgroep kunt bereiken op een eenvoudige en goedkope manier. Maar helaas zijn er dus ook nog veel te veel bedrijven en merken die hier geen of weinig gebruik van maken. Om hen even een lesje social media te geven, hier een aantal genomineerden om te laten zien hoe het wél moet:
Beste Inhaker
De post van Bavaria is een reactie op de nieuwe Like buttons op Facebook. Super simpel, maar juist daardoor geslaagd in mijn ogen. Want als biermerk kun je natuurlijk perfect de Like buttons beschrijven met een flesje bier!
En Praxis kwam met een leuke inhaker op het nieuws dat Kim Kardashian al jaren tape gebruikt om haar decolleté te verfraaien. Daar heb je geen dure tape voor nodig hoor, gewoon lekker naar de Praxis daarvoor! Beste Webcare


Social media is toch wel de manier om je klacht in het openbaar te doen en er hopelijk ook iets mee te bereiken als consument of klant. Steeds vaker verschijnen ze op je beeldscherm, een klacht van een klant aan het social media account van een bedrijf. Ideaal, want zo wordt je klacht gelezen door het bedrijf én hun klanten. Althans, daar hoop je op. En je hoopt natuurlijk nog meer op een goede afhandeling. Ik ben er fan van, want op deze manier kan een bedrijf zich op een goede manier in de spotlights zetten, ondanks dat er sprake is van een klacht. De twee bovenstaande genomineerden vind ik hiervan een goed voorbeeld. ABN Amro reageert met een knipoog naar de klant en gaat lekker mee in het verhaal. Leuk om te lezen, en stiekem ook wel erg leuk bedacht van de klant.
Coolblue lost een klacht van een klant op een ludieke manier op, waardoor én de klant, én de lezer een goed gevoel krijgt. Want zeg nou zelf, van een goedgevulde koelkast wordt iedereen toch spontaan happy! Super opgelost in mijn ogen, ze mogen bij mij ook wel eventjes langskomen hoor!
Beste Merk 2016


Ook een super categorie, want hierbij gaat het om het merk dat social media het best benut. Een van mijn favorieten is Heineken, omdat ze bijna altijd wel met een leuke reactie of inhaker komen. Heineken is voor mij toch wel hét merk dat hiermee goed omgaat. Hulde aan het team dat hier achter zit. Dat ze maar een extra biertje krijgen daar.
Een andere genomineerde is AT5. To be honest, ik volg dit nieuwsmedium niet omdat ik simpelweg ongeveer aan de andere kant van Nederland woon en dus eigenlijk niet heb aan het nieuws uit onze hoofdstad. Maar hey, toen ik eens een kijkje ging nemen op de Facebook pagina, snap ik die nominatie wel. Want normaal gesproken is een nieuwsmedium niet zo van de grapjes, maar AT5 bewijst toch maar weer dat het ook anders kan. En waarom niet? Nieuws wordt vaak gezien als iets wat saai is, maar door gebruik te maken van humor wordt ook een jonger publiek aangesproken. I like, misschien toch maar eens gaan volgen dan.
Slechtste bericht


En last but not least, de slechtste berichten op de sociale media. Want jep, ook zijn er elk jaar weer een heleboel missers die net iets anders uitpakte dan misschien de bedoeling was. Waar winnaars zijn, zijn immers ook verliezers. Maar hey, van een foutje kun je leren toch?!
Met stipt op nummer één staat voor mij toch wel de felicitatie van Henk Krol. Geen merk of bedrijf, maar wat een misser wat dat zeg. Ik denk dat ik er verder niets aan uit hoeft te leggen, want zijn felicitatie aan de overleden Joost Zwagerman was het gesprek van de dag. Helaas had meneer Krol niet veel geleerd van zijn enorme blunder, want een paar dagen later was het opnieuw raak wanneer hij de ook overleden Chris van den Berg feliciteert. Auw, auw, auw, zeer pijnlijk. Ik denk dat Henk eens wat beter op moet gaan letten.
De tweede genomineerde is misschien wel een heel goed voorbeeld van een medewerker die eigenlijk geen idee heeft waar hij of zij mee bezig is. Tenminste, dat doet dit bericht mij geloven. Staatsloterij bedenkt een leuke wedstrijd, maar de manier van deelnemen is echter onmogelijk. Óf de bedenker heeft geen verstand van Instagram, óf het bericht is op meerdere social media kanalen geplaatst en niet goed gecontroleerd. Beetje jammer Staatsloterij, volgende keer eerst even alles goed checken want dit komt toch wel heel onprofessioneel over.
Op het moment van dit schrijven is het nog zo'n veertien uren in volle spanning afwachten op de winnaars van de Beste Social Awards 2016. Heerlijk dat zo'n prijs bestaat, en ik hoop dat zowel de genomineerde als alle andere bedrijven, merken en dergelijke hier leer uit halen. Want zo zie je maar weer, een misser is snel gemaakt. Maar een goed bericht kan je merk of bedrijf ook helemaal op de kaart zetten. Dus hop hop, tijd voor wat extra lesjes social media en zorgen dat je op het juiste moment inhaakt op een gebeurtenis. En natuurlijk lekker klanten blij maken met gratis dingen, want daar schijnen wij Nederlanders heel blij van te worden.
Benieuwd naar alle genomineerden en winnaars? Check de website!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten