Zo zijn er een aantal personen die helemaal geen introductie meer nodig hebben, en eerder gezien worden als merk dan als persoon. Vaak gaat het hierbij om kledingmerken, waarbij de ontwerper het merk vernoemd heeft naar zichzelf. Voorbeelden hiervan zijn Calvin Klein (check mijn blogpost over dit merk hier!), Bjorn Borg en het Nederlandse merk NIKKIE van Nikkie Plessen. Maar daarnaast zijn er ook nog beroemdheden die zo beroemd zijn geworden, dat ze als een soort statusvoorbeeld worden gezien. Wat dacht je van Kanye West, Kim Kardashian en Kylie Jenner? Zij zijn inmiddels zo populair en hebben een eigen stijl opgebouwd, waardoor ze eigenlijk ook als merk kunnen worden gezien. Zo kennen we Kim allemaal vanwege haar curves, Kylie vanwege haar volumineuze lippen en meneer West om zijn ego.
![]() |
Kanye, Kim & Kylie. Bron: www.mirror.co.uk |
1. Creëer een hype met goede content
Een typische uitspraak van Kanye luidt: "All y’all so worried about being likable, but only a few are concerned about being great!". Wanneer je geen plan hebt om spanning op te bouwen, zullen innovatieve producten en ideeën mislukken. Als merk moet je altijd als doel hebben goede content te creëren, waarnaar vanzelf bekendheid zal volgen. Belangrijk is om te denken als een thought leader, want als je als bedrijf of merk doet wat iedereen doet, ben je niet de moeite waard. Je merk zal dan ook niet gemakkelijk boven de rest uitstijgen.
Kanye weet als geen ander hoe hij ervoor kan zorgen dat mensen over hem praten, vaak met een gevoel van exclusiviteit rond zijn 'merk'. Zo is een gedeelte van zijn muziek alleen te streamen op Tidal, waardoor het maar voor een beperkt aantal mensen beschikbaar is. Dit is natuurlijk bewust gedaan om exclusiviteit te creëren.
2. Bouw een groter podium
"You can’t look at the a glass half full or half empty if it’s overflowing." Hoe groter je podium (bereik), hoe makkelijker je boodschap ontvangen wordt. Deel je content op websites, social media en blogs. Maar deel ook content van anderen, zoals Kanye dat doet. Wanneer je alleen maar je eigen content deelt, zal dit je lezers gaan vervelen en ertoe leiden dat ze het negeren. Wanneer je lezers je content waarderen, zullen ze ook weer uitkijken naar nieuwe content.
![]() |
Bron: www.quotesgram.com |
3. Neem risico's die je vooraf bekeken hebt
"Shoot for the stars, so if you fall you land on a cloud."
Misschien wel de belangrijkste; neem risico's om succes te hebben! Maar zorg er wel voor dat je vooraf je strategie en marketing hierop hebt afgesteld, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Je zou dus kunnen stellen dat wanneer je als persoon naamsbekendheid wilt creëren, je jezelf als merk zal moeten presenteren. Hoe je dit dan precies aanpakt? Daar vertel ik jullie volgende week meer over. Hou mijn blog dus goed in de gaten!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten