
Om maar gelijk met een van mijn all time favorites te beginnen; Calvin Klein. Ik heb geen idee waarom, maar om de een of andere reden boeit dit merk mij ontzettend. Nu zal een niet-liefhebber gelijk zeggen; WHY?! De kleding die ze verkopen is super simpel, vaak grijs, zwart of wit met hier en daar het welbekende logo. Het ondergoed is nou niet echt mega sexy op het eerste gezicht en de kleding zou zo bij de Zeeman kunnen hangen. En tóch is er iets wat mij, en met mij vele anderen, aantrekt in dit merk. Misschien is het juist wel dat simpele in de kleding en accessoires waardoor ik het ook wil hebben. Of zijn het toch mevrouw Jenner en meneer Bieber die halfnaakt voor CK poseren? Let's take a closer look.
![]() |
Bron: www.weheartit.com |
Tijdens mijn speurtocht op le internet kwam ik een interessant artikel van Frankwatchting tegen, over Calvin Klein. Voor de liefhebbers, je vindt hem hier. Meneer de oprichter, aka Calvin Klein himself, is homoseksueel van aard en daarom werd zijn merk in het begin vaak geassocieerd met de homoscene. Daarnaast kende het merk veel bekendheid door de opvallende campagnes. Hierbij werd uitgebreid gebruik gemaakt van prachtige, maar vooral ook erg magere, jonge modellen. Bekende gezichten als Kate Moss en Mark Wahlberg danken hun naam aan campagnes die zij mochten doen bij CK.
Doordat het merk vaak in opspraak kwam, werd het steeds bekender en dus ook populairder. Je zou dus kunnen stellen dat alle negatieve publiciteit uiteindelijk voor positieve publiciteit zorgde. Best we interessant eigenlijk, want je moet het maar durven. Eerst je merk negatief in beeld brengen, met de kans dat het mislukt en je dus echt veel negatief nieuws om je heen krijgt. Óf hopen dat het lukt en je dus populariteit wint. Een gewaagde gok van meneer Klein, maar ik vind het wel baas hoor. Ik denk dat je als merk namelijk best wel wat lef nodig hebt om écht ver te komen. En soms is het dan beter om dit op een totaal andere manier te doen dan in eerste instantie logisch is. Petje af voor deze strategie!
Maar goed, het merk Calvin Klein is inmiddels overgenomen door het Amerikaanse PVH, maar nog steeds razend populair. En ook nu komt het nog wel eens negatief in het nieuws, wat vervolgens weer tot extra publiciteit lijdt. Neem nu de campagne van 2015, waar meneer Justin Bieber (ik gok dat deze jongeman geen verdere intro nodig heeft, toch?) poseert samen met model Lara Stone. Vervolgens lekt er een voor en na foto van de fotoshoot en blijkt er toch best wel wat gesleuteld te zijn aan de foto's van Bieb. Oeps, niet zo netjes. Maar wel weer extra publiciteit voor het merk. Was dit bewust of toch een foutje?
![]() |
Bron: www.takepart.com |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten