dinsdag 24 mei 2016

[MERKEN] Zo moet het niet!

Een heleboel merken zijn succesvol, maar natuurlijk zijn er ook altijd een paar die totaal mislukken en ellendig ten onder gaan. En zo gaat het nu eenmaal, waar winnaars zijn, zijn ook verliezers. Om ze dan toch nog maar wat fame te geven, hier een aantal voorbeelden van echte floppers!


 

1. Buckler bier 
In een eerdere blogpost roemde ik Jupiler nog om het feit dat ze ontzettend populair zijn, maar dit biertje bracht het er helaas wat minder goed vanaf. Buckler was een alcoholarm biertje dat sinds de Oudejaarsconference in 1989 van Youp van 't Hek sterk in populariteit gedaald was. Hij maakte het biertje en de daarbij behorende drinkers regelmatig belachelijk Het biermerk werd uitgegeven door Heineken, maar helaas ook nog eens tegelijkertijd met het populaire Bavaria Malt. Heineken deed nog een poging het biertje te redden door het alcoholvrij te maken, maar helaas was het dan toch over en uit in 1993. Overigens is het merk nog wel te koop in onder andere Spanje en Frankrijk.

2. Greenpoint
Bron: www.watdoenwijmet.nl
Ik heb helaas nooit iets meegekregen van dit merk, laat staan dat ik überhaupt wist dat het bestaan heeft. Dus even een korte introductie voor degene die ook geen idee hebben wat dit precies was; Greenpoint was een onderdeel van PTT (ja, dat heet nu KPN), bedoeld als goedkoop alternatief voor het autotelefoonnetwerk. In het begin werd het de Kermit telefoon genoemd, naar het bekende personage uit The Muppets. Helaas was meneer de advocaat daar niet zo blij mee, en werd de naam later veranderd in Greenhopper.
De bedoeling was dat je met deze telefoon bij door PTT speciaal geplaatste Greenpoints ging staan, zodat je binnen 150 meter van dit punt gebruik kon maken van je telefoon.
Helaas bleek deze uitvinding niet zo'n succes en werd het ingehaald door de snelgroeiende techniek.

Bron: www.fijnefeitjes.nl
3. Hyves
Van Greenpoint heb ik niets meegekregen, maar van deze flopper natuurlijk wel! Nou ja flopper, het is natuurlijk heel lange een grote hype geweest.
Hyves was een social media netwerk dat in 2004 werd opgezet door drie jonge ondernemers. Het werd ontzettend populair, mede omdat het voor veel mensen hun eerste kennismaking met social media was. Hyven werd zelfs een officieel werkwoord en opgenomen in het Van Dale Groot Woordenboek van de Nederlandse Taal. In 2010 wordt het netwerk overgenomen door Telegraaf Media Groep, maar dat blijkt een absolute flop. Mensen stappen massaal over en van de 10 miljoen gebruikers blijft niet veel meer over. In 2013 is het einde verhaal voor Hyves.

4. TalpaMisschien nog wel vers in ons geheugen, want heel lang geleden is het nog niet dat Talpa kwam, en weer ging. John de Mol kwam met het idee om een eigen tv-zender te beginnen, genaamd Tien. Hij wist enkele bekende tv-sterren te strikken (voor een hoop geld, zo luidt) en nam bovendien programma's als Big Brother en Expeditie Robinson mee. Helaas moest de naam al snel veranderd worden in Talpa, aangezien SBS claimde deze naam al in haar bezit te hebben. Helaas werd Talpa een grote flop, en viel het doek in 2005 na twee korte jaren.

En mocht je nu helemaal in de ban zijn van floppers, ga dan eens op zoek naar het boek 'Verdwenen Merken', geschreven door Richard Otto en Robbert van Loon.




Bronnen:
  • Wikipedia, Buckler. Geraadpleegd op 24 mei 2016, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Buckler
  • Wikipedia, Greenpoint (telefoonnetwerk). Geraadpleeegd op 24 mei 2016, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Greenpoint_%28telefoonnetwerk%29
  • Wikipedia, Hyves. Geraadpleegd op 24 mei 2016, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Hyves
  • Briljante Mislukkingen, Talpa/Tien. Geraadpleegd op 24 mei 2016, van http://www.briljantemislukkingen.nl/2012/02/talpa-tien/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten